Wat een buzz rondom Het Nieuwe Werken! Ook niet zo gek als kolossen als Microsoft, KPN en Conclusion hard op de marketing trom gaan slaan. Maar wat is het nu eigenlijk ‘Het Nieuwe Werken’ (afgekort tot HNW), wat heb je eraan als mens, bedrijf en maatschappij.

Wat is HNW?
Interessant is het dat de verschillende experts (verenigd op HNW Blog) het erover eens zijn dat er geen definitie is. Daar ben je (als leek) op zoek naar helderheid mooi klaar mee! Ik zal een poging wagen vanuit mijn eigen interpretatie. Eigenlijk zijn er drie belanghebbenden die profijt kunnen hebben van HNW, medewerkers, de organisatie en de maatschappij. Elk van deze ‘stakeholders’ zal dan ook anders aankijken tegen HNW.

Foto thuiswerken

Nieuw geconcentreerd werken achter de keukentafel

HNW voor een medewerker
Voor een medewerker is HNW de mogelijkheid om zelf te bepalen waar (werkplek), wanneer (werktijd) en hoe (werkwijze) het werk uitgevoerd wordt. Grote voordelen zijn de mogelijkheden om werk en privé meer in balans te brengen. Eerst de kinderen naar school brengen, daarna thuis of in een verzamelkantoor (HUB) je email doornemen en pas na de files op weg naar een vergadering of klant. Maar onderschat ook niet de kracht die mensen ervaren als ze meer zeggenschap krijgen over hun eigen werk. Loyaliteit, tevredenheid maar ook ontwikkeling van talent neemt enorm toe.

HNW voor een organisatie
Voor een organisatie is HNW het inzetten van medewerkers op hun kwaliteiten en potentie door ze vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid te geven. Concreet betekent het dat leidinggevenden hun medewerkers in ieder geval moeten gaan aansturen op hun resultaten in plaats van op hun aanwezigheid. Een werkwijze die een voorwaarde is voor het aantrekken van de Y-generatie. Uit een onderzoek van Accenture over de criteria van werkzoekend jong talent blijkt dat de top 3 van keuze criteria zijn: 1. Vrijheid in het werk; 2. Toegang tot sociale netwerken (50% haakt af als dit niet mogelijk is!); 3. Zingeving (goed nieuws voor MVO Nederland!)

Foto thuiswerken

Nieuw ontspannen thuis bellen

HNW voor de maatschappij
Voor de maatschappij is HNW een oplossing van een aantal problemen. Minder woon-werk verkeer tijdens de spits, minder woon-werk kilometers (en dus CO2 uitstoot), verhoging van de arbeidsproductiviteit (gemotiveerde mensen werken harder), verhoging van de arbeidsparticipatie (part-timers gaan meer uren werken), minder werkgerelateerd ziekteverzuim (door betere work-life balance), meer mogelijkheden voor mensen met een handicap (geen problemen met vervoer, meer mogelijkheden op een baan met weinig uren).

Het is dus nogal wat als je al die veranderingen bij elkaar optelt en een flinke paradgima verandering. Werk en privé zijn niet meer gescheiden. Een kantoor is geen plek waar je werkt, maar waar je ontmoet. De manager is geen opzichter meer, maar een begeleider. En als je ruig doordenkt wordt je niet meer betaald naar het aantal uren, maar naar je resultaat (en dus je prestatie).

Wie doen het al?
Veel freelancers (door velen ZZPers genoemd), monteurs (technical support engineers in het chique) en handelsreizigers (accountmanagers) doen al jaren aan HNW, dus je kunt je ook afvragen wat er zo nieuw aan is. De term technisch weer, mooi weer en dus storingen op het terras, bestaat al decennia en heeft managers van techneuten gedwongen om op resultaat te sturen.

Een nieuwe ontwikkeling is het voor grote organisaties die – naar mijn mening – gedwongen door nieuwe generaties (X en Y) medewerkers, de voordelen van HNW zien. Interpolis avant la lettre, Microsoft als founding mother en nu ook SNS Reaal, KPN en Rabobank hebben de nieuwe weg ingeslagen en willen (en kunnen) niet mee terug.

Wat heb je er aan?

Enkele resultaten die in het oog springen. SNS Reaal bespaart 40% op haar vierkante meters kantoor ruimte (60 werkplekken per 100 medewerkers). KPNers besparen 1 uur en 59 kilometer reizen per week, dat bespaart 9 miljoen kilo CO2 per jaar wat gelijk staat aan de uitstoot van 1.000 huishoudens, 240 duizend kilo vlees, het aanplanten van 86 voetbalvelden bos per jaar. Maar KPN bespaart ook op de overleggen (20% korter), de gebouwen (42% minder) en scoort fors hoger op de medewerkers tevredenheid (26% betere score op perceptie van MVO binnen bedrijf).

Eigenlijk zijn er geen redenen om niet aan de slag te gaan met HNW. De belangrijkste barrière is het lijnmanagement die op een andere manier moet gaan sturen. Een aantal zullen dat niet willen, veel meer zullen het niet kunnen. Mijn conclusie tot nu toe is dat we toe moeten naar manager 2.0 (eigenlijk haat ik dat 2.0 gedoe) om HNW mogelijk te maken! Een inspirerende leidinggevende die zacht is voor de mens, maar hard op de resultaten.


2 Comments

Jacqueline alias Jasmino · 2 april 2010 at 18:40

Goed idee, manager 2.0! Niet alleen omdat HNW dat nodig heeft, maar het is toch altijd een goed idee om op resultaten te sturen in plaats van op input? Outputsturing heet het, en Filip Vandendriessche heeft er een enorm inspirerend verhaal over geschreven, ik kan het ten zeerste aanraden!

Je blog heeft me weer geïnspireerd!

Caroline Ligtenberg · 8 april 2010 at 09:00

Wat een mooi overzicht Glen over de milieu-resultaten van HNW. De rest is natuurlijk ook niet mis te verstaan en helemaal waar. Ik/wij kunnen hier uit eigen ervaring over meepraten. HNW kan voor iedereen opgaan ook al móet je op locatie aanwezig zijn. De basiswaarden die er aan ten grondslag liggen, vertrouwen, op output sturen, zelfsturing, kunnen nog enorme tranisities veroorzaken bijvoorbeeld in het onderwijs of in de zorg. Zie ik naar uit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *