Met een familietraditie van 130 jaar ligt er een stevig mensgericht fundament onder Peeze Koffie. ‘Een goed product leveren kunnen veel bedrijven, de mens is de kritische succesfactor’, volgens Timmo Terpstra (directeur Peeze Koffie).
Peeze is een Maatschappelijk Verantwoorde koploper. Bij de verhuizing 15 jaar geleden uit het centrum van Arnhem is de nieuwe huisvesting volledig opzet vanuit de Planet kant van MVO. Maar juist bij de relaties die Peeze aangaat met haar leveranciers staan kwaliteit en duurzaamheid voorop. Ze sluiten ze langlopende contracten af met koffieplantages en financieren ze de oogst vooraf.
In de Horeca draait het om mensen die komen om te genieten. Peeze bestaat uit mensen die de onderscheidende factor zijn met de concurrentie. Vandaar dat de mens centraal staat in het bedrijf. Dat uit zich bijvoorbeeld in de wijze waarop personeel geselecteerd wordt. Uitgangspunt is dat Peeze eigenlijk alle kandidaten voor een vacature wil zien. Timmo Terpstra: ‘We hebben het proces omgedraaid. Eerst maken we kennis met kandidaten, daarna maken we pas een schifting. We nodigen een groep kandidaten uit voor een ongedwongen middag waar meerdere mensen van Peeze aanwezig zijn. In korte informele gesprekjes onder het genot van een kop koffie (natuurlijk) krijg je al snel een indruk van wie je nog meer wil weten. De tweede stap is een Barista (Italiaans voor barman) workshop waarin 8 tot 10 kandidaten leren om echt koffie te zetten. Voor ons een ideale setting om te zien of kandidaten bij ons bedrijf passen. Pas na deze stap volgen de traditionele 1 op 1 gesprekken.’
Peeze neemt een verantwoordelijkheid voor de directe omgeving. Maatschappelijk betrokken ondernemen ligt verankerd in de traditie van het bedrijf. Bijdragen aan de maatschappij door vrijwilligerswerk is niet verplicht, daar gelooft Timmo niet in. Door zijn medewerkers te enthousiasmeren, maar ook ruimte en ondersteuning te geven ontstaan er prachtige initiatieven. Van de ondersteuning van de voedselbank in Arnhem tot bijdragen aan de Arnhemse uitdaging. Deze maatschappelijke verwevenheid versterkt weer de interne cultuur. Een MVO perpetuum mobile!
0 Comments