‘People, planet, profit én pleasure.’ MVO moet vooral ook leuk zijn, vinden ze bij Gulpener. Toos Hofstede, verantwoordelijk voor de strategie en communicatie, zag deze week nog op internet iets leuks voorbij komen: het lettertype dat de minste inkt verbruikt is Garamond. Misschien iets voor in Puurzaam? Dit mooie magazine geeft het eigen gezicht van Gulpener Bierbrouwerij weer. Een echt Zuid-Limburgs familiebedrijf, al sinds jaar en dag gevestigd midden in Gulpen. De weg er naartoe is prachtig, zo dwars door het Limburgse heuvelland. En ondanks dat het maandagochtend is, verheug ik me als student natuurlijk al op het bezoekje aan de bierbrouwer…

Logo Gulpener bier
Niet-financiële winst: moeilijk meetbaar, wel interessant
Van oudsher speelt maatschappelijke betrokkenheid al een belangrijke rol bij Gulpener. Als grote werkgever voor de omgeving, afnemer van het door plaatselijke boeren verbouwde graan, maar ook als sponsor van verschillende verenigingen: MVO waarden zitten bij de bierbrouwer in de genen. 15 jaar geleden is er bewust voor gekozen om dit ook onder de noemer MVO te brengen. Er is beleid op gemaakt en resultaten worden gemeten. ‘Het creëren van winst op andere vlakken dan  alleen het financiële is een uitdaging. Moeilijk meetbaar, maar juist daardoor zo interessant’ vindt Toos. Stagiair Tom Bosman, die mij later rondleidt, op de brouwerij is het daarmee eens. ‘Veel zaken zijn we door grootschalige industrialisatie en de opkomst van supermarkten uit het oog verloren. We gaan nu weer meer terug naar de basis.’ Als hotelschoolstudent die houdt van mooie, liefst lokale producten, vindt hij dit een positieve trend. Het lokale aspect is zeker op Gulpener van toepassing. Alle grondstoffen worden binnen een straal van 50 kilometer rond de brouwerij gehaald.

CO2 neutraal bier
‘MVO is eigenlijk iets wat vanzelfsprekend is hier. Ja, dat klinkt misschien een beetje arrogant of luxe maar zo is het gewoon’ vertelt Tom. Verschillende voorbeelden tonen aan hoe ver MVO inmiddels al is doorgevoerd bij Gulpener. Zonnecollectoren op de brouwerij, etiketten recyclen tot briefpapier, restwater zuiveren, overgebleven bierbostel gebruiken als veevoer voor de plaatselijke boerderijen en een CO2 neutraal biertje. Ik ben onder de indruk! En het bedrijf blijft innoveren. Hierbij spelen alle medewerkers een rol. Tijdens het nadenken over nieuwe ideeën, zitten MVO en duurzaamheid altijd in het achterhoofd. Voor Toos is samenwerking een belangrijk aspect van MVO. ‘Als je het over de leuke kanten van MVO hebt, dan heb je het over samenwerken. Juist de mensen maken dat we maatschappelijk verantwoord ondernemen.’ Het is een vast onderdeel van werkoverleggen en elke medewerker denkt vanuit zijn of haar eigen discipline mee over MVO thema’s. Maar het gaat er vooral om dat je iedereen betrekt bij belangrijke beslissingen of bij de organisatie van bijvoorbeeld de hop-oogst of een persconferentie. ‘Daardoor kan iets pas écht een succes worden’ vindt Toos. Bovendien is het goed voor de sfeer, men krijgt respect voor elkaars werk. En de meeste mensen vinden het fijn zich ergens verantwoordelijk voor te voelen.

Foto van een veld met Hop
Tip voor de ondernemer…
Een tip die Toos andere ondernemers kan geven is: laat het je eigen medewerkers doen. ‘Laat ze zelf eens invullen wat volgens hen de p’s van people, planet, profit en pleasure voor het bedrijf betekenen en wat daarin hun eigen rol is. Neem alle ideeën serieus. Wees daarvoor transparant over wat wel en niet uitvoerbaar is. Anders voelen mensen zich voor de gek gehouden.’


Marije Klomp is gastblogger op dit blog en stagiair bij MVO Nederland. Ze doet onderzoek naar de invloed van inspirerende leiders op de acceptatie en implementatie van MVO.


1 Comment

ANDRE Koppen · 5 januari 2011 at 18:58

Dag Glenn, Mooie blog zo ervaar ik als ambasadeur en
eigenaar van het Gulpener Bierhuys ook. Mvo dient in je DNA te
zitten, de waarde van het merk zijn je medewerkers Puurzame groet,
Andre Koppen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *