Een gesprek met Theo Rinsema over leiderschap
Een dag voor de Performa beurs heb ik afgesproken met Theo Rinsema, directeur van Microsoft Nederland. Met het verzoek om te spreken op deze beurs, is de gesprekken reeks met de verschillende leiders begonnen. Morgen wil ik de zaal in beweging brengen en in actie laten komen. Maar met welke boodschap? Eigenlijk ben ik er nog niet echt uit. Hopelijk kan Theo als 6e leider in de rij mij verlichten. We kwamen in contact via Twitter en spreken af in het hypermoderne Microsoft pand, icoon van Het Nieuwe Werken. Waar komt de inspiratie vandaan om binnen zijn bedrijf zoveel vrijheid te geven aan werknemers?
Wat is leiderschap voor jou?
Als ik kijk hoe ik invulling geef aan leiderschap, dan probeer ik de organisatie als een systeem te laten werken. Waar mensen weten waar ze naar toe gaan, zonder dat ik zelf heel erg druk met dat systeem ben. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Je kunt dat doen vanuit een crisis situatie. Waarin je mensen beweegt omdat ze voelen, dat niet bewegen pijn gaat doen. Dat is niet de lijn die ik volg of hoef te volgen. Bij Microsoft Nederland werken we vanuit inspiratie. Vanuit leiderschap geef je mensen context mee. Waarom zijn wij hier als bedrijf? Wat is ons bestaansrecht? Wat hebben we te brengen? En hoe breng je harmonie in wat je brengt met wat je haalt als commerciële organisatie?
Degene die hier de organisatie verandering doet, die heeft het gehele management team mee laten lopen met een schaapherder. Ze had niet gezegd wat de context was. Maar als je over een systeem praat, dan heb je het daar te pakken. De drie uur dat we meeliepen, heeft de herder maar 2 keer wat tegen de honden gezegd.
Samen
Door Het Nieuwe Werken, de manier waarop we organiseren, komen er veel meer mensen met ideeën. Ze voelen de ruimte om er zelf invulling aan te geven. Het is heel erg samen. Een wijs man heeft mij ooit gezegd: ‘Het moment waarop je anderen meer leert dan jezelf, moet je zolang mogelijk uitstellen.’ Dat geeft aan hoe ik in het leven sta. Ik probeer continu meer te leren van de mensen in mijn omgeving dan ik ze zelf kan geven. Anders sta je onvoldoende open.
Blauw, Rood en Groen
Het leiden van Microsoft Nederland heeft drie aspecten in zich. Het eerste is het blauwe aspect, de productiviteit, het economische aspect. Het bedrijf als brenger van werkgelegenheid en economische groei. De tweede is het rode, dat is de sociale factor. Zitten mensen lekker in hun vel? Ontwikkelen ze hun potentieel? Hebben ze het naar hun zin? Kennen ze elkaars krachten goed? De derde is het groene duurzaamheidaspect. Dat heeft meer te maken met de vraag hoe wij kunnen bijdragen aan de ecologische uitdaging die er is.
Als je informatie technologie toepast, waardoor de productiviteit stijgt, de medewerkertevredenheid stijgt en de klanttevredenheid stijgt is dat natuurlijk mooi. Maar zou je dat ook kunnen draaien? Wat betekent die manier van werken rondom problematieken als arbeidsparticipatie in Nederland? Wat is onze verantwoordelijkheid als het gaat om toegankelijkheid van websites? Wat betekent het voor de mobiliteitsproblematiek in Nederland? En wat heb je daar te brengen als Microsoft Nederland?
Bill Gates
Degene die mij inspireert is Bill Gates. In Davos in 2008 heeft hij gesproken over creative capitalism. Dat vond ik zelf wel heel erg mooi. Hij zei: ‘Er zijn twee belangrijke drijfveren van de mensen. Eigenbelang en voor anderen zorgen. Er is iets mis in het economisch systeem omdat het eigen belang (hoe je een bedrijf waardeert en wat een bedrijf doet) dominant is opgenomen en de zorg voor anderen zit daar minder in. Kapitalisme is nog steeds wel goed, maar we moeten wel een aantal weeffoutjes aan dat kapitalisme herstellen.’ Dat past natuurlijk heel erg bij maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Hoe weten mensen waar ze naar toe gaan?
Ik wist niet zo goed hoe ik dat moest doen en wat bang voor een pamflet. Ieder management teamlid heeft met zijn eigen camera in één minuut uitgelegd hoe hij of zij kijkt naar de vervolgstap op de reis van Het Nieuwe Werken, de maatschappelijk context. We hebben al die filmpjes op ons interne portal gezet en hebben aan de mensen van Microsoft gevraagd: ‘maak je eigen filmpje en vul het aan.’ Nu is er een muur van filmpjes met hele grote verschillen. De ene zit helemaal aan de blauwe kant, de andere aan de groene, sommige verbinden. Er is dus niet het juiste antwoord. Dat helpt heel erg in het internalisatie proces.
Rond
Ik wil ervoor zorgen dat onze mensen rond zijn, dat ze hun persoonlijk belangen en hun zakelijk belangen mooi in harmonie hebben, hun ontwikkelpunten kennen, hun potentieel benutten. Als iemand rond is, dan heb je ook wel wat levenservaring naast al die cognitieve kennis. Je durft ook breder te kijken naar maatschappelijke issues. Daarnaast wil ik ook dat het bedrijf rond is. Een bedrijf wat rond is in mijn beleving, is een bedrijf dat in harmonie leeft met de samenleving en eerlijk durft te zijn. Als het rond is, dan rolt het!
Dit blog is geschreven in het kader van het boek dat ik aan het schrijven ben over leiderschap: Boven het maaiveld
0 Comments