Werk neemt een belangrijke plek in ons leven in. We zijn er 8 uur per dag of meer mee bezig. Collega’s zien we meer dan onze kinderen of partner. Uit diverse onderzoeken blijkt dat werkende mensen gezonder zijn dan niet werkende mensen. Dat gaat zelfs zo ver, dat niet werkende mensen die weer gaan werken, gezonder worden. Naast gezondheid zorgt werk voor sociale contacten, persoonlijke ontwikkeling en zelfs zingeving. De Engelse populaire filosoof Alain de Botton stelt in zijn boek ‘Ode aan de arbeid’ dat werk – naast liefde – wellicht het enige is dat geluk kan brengen.

Als goed werkgever zorgt u goed voor uw medewerkers. U betaalt een redelijk salaris, zorgt voor gezonde arbeidsomstandigheden, draagt bij aan een prettige werksfeer, biedt opleidingsmogelijkheden en werkt wellicht zelfs aan diversiteit. Maar waarom gaan al deze bijna vanzelfsprekende verantwoordelijkheden niet meer op voor mensen die wel voor u werken, maar geen loonstrookje van u krijgen? Houd uw verantwoordelijkheid werkelijk op bij het tijdig betalen van de factuur van het schoonmaakbedrijf, de catering of een andere activiteit die in de afgelopen jaren in geoutsourced? We hebben vorig jaar allemaal gezien wat de gevolgen zijn geweest in de schoonmaaksector. Ongelukkige schoonmakers die hun vak niet meer naar behoren kunnen uitoefenen.

Foto van de schoonmaakstaking van 2010Een van de uitgangspunten van Maatschappelijk verantwoord ondernemen is het betrekken van al je ‘stakeholders’ bij de beslissingen die je neemt als bedrijf. Hierbij continue de balans afwegen tussen People, Planet en Profit en de uitkomsten van je afweging transparant delen met diezelfde stakeholders. We kunnen wel concluderen dat de balans weg is. Werkinstructies tot op de minuut, onmogelijke tarieven per vierkante meter, avond en nacht schoonmaak en ga zo maar door. De Profit factor heeft de overhand gehad en de People factor is sterk in het gedrang gekomen. Tijd voor verandering!

We moeten van outsourcing, waarin de Service Level Agreements en Excel sheets dominant zijn geweest, naar social sourcing. Een vorm van outsourcing waarin u schoonmaakmedewerkers, catering en IT personeel weer opneemt in de sociale structuur van uw bedrijf. Waarbij u de normen en waarden die u als goed werkgever heeft voor uw eigen medewerkers, doorvertaalt naar uw leverancier. Een mooie uitdaging voor inkopers, leveranciers en facility managers. Zo kunt u het vak van schoonmaker weer terug geven aan al die medewerkers in de schoonmaak.

Eerder verschenen in Facility Management Magazine als reflectie op een artikel van Vebego over sociale innovatie.


0 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *