Ook dit jaar wordt er een bedrijf uitgeroepen tot het slimste bedrijf van Nederland tijdens de Energiedag op 27 november. Een flink aantal bedrijven wordt langs de meetlat gelegd waarbij naar thema’s als leiderschap, mvo, ziekteverzuim en dergelijke gekeken wordt. Na wat surfen op de website heb ik mijn favoriet gekozen: Jansen Venneboer. Een bedrijf dat zich bezig houdt met de hobby van onze kroonprins, een bedrijf uit de door ons ministerie van Economische Zaken aangewezen topsector: Water! Ze ontwerpen bruggen, stuwen, sluizen, zolang het maar op en aan water grenst. Maar wat doen ze dan zo ongelofelijk slim? Waar zit het vernuft van dit bedrijf met al die technische vakmensen?
Als ik het heel kort samenvat, dan komt een belangrijk deel van het succes van dit bedrijf door een visionair leider. Lucien Perizonius heeft het bedrijf in 2006 overgenomen en sindsdien is het bedrijf verdubbeld in omvang. Een prestatie van formaat. Maar is Perzonius dan de leider die fier op de boeg van zijn schip staat en de koers uitstippelt, waarna zijn mannen en vrouwen trots en geïnspireerd aan de gang gaan? Nee, de kracht van het bedrijf zit hem in de ruimte voor vakmanschap en ondernemerschap. Voor de ommezwaai in 2006 waren medewerkers gewend aan een directieve directie. Nu worden beslissingen genomen door de vakmensen die het werk uitvoeren, die dicht tegen de klant aan opereren. Doordat veel beslissingen nu niet meer de hiërarchische lijn in hoeven, is het bedrijf slagvaardiger en flexibeler geworden. Maar nog veel belangrijker, Perzonius heeft met deze filosofie de belangrijkste innerlijke drijfveer bij zijn mensen aangewakkerd: Autonomie. Die filosofie levert het bedrijf naast een bijzonder laag ziekte verzuim, ook nog eens een stevige groei op. Vanaf 2006 is het bedrijf verdubbeld in omvang.
De vraag is alleen wel of je daarmee nu de titel slimste bedrijf van Nederland binnen kunt slepen. Ik heb bij het woord ‘slim’ direct het beeld van Willie Wortel in mijn hoofd, die druk aan het knutselen is aan de volgende mislukte uitvinding. Laten we wel zijn, de wijze waarop Jansen Venneboer geleid en bestuurd wordt is vernieuwend, maar ook weer geen rocket science. En toch zijn er maar weinig ondernemers die de durf hebben om de kracht van autonomie bij hun medewerkers te ontketenen. Het vraagt moed en zelfkennis bij de leider van een organisatie om controle in te ruilen voor vertrouwen. Voor mij is Jansen Venneboer dus een lichtend voorbeeld in deze donkere, door crisis beheerste tijden. Een voorbode van de nieuwe manier waarop organisaties, ook in economisch lastige tijden, succesvol kunnen zijn voor People en Profit.
Wil je met jouw bedrijf ook werken aan Sociale Innovatie? MVO Nederland organiseert samen met TNO en Syntens een programma waarin 12 bedrijven met elkaar aan de slag gaan om het beste uit Sociale Innovatie te halen. Meer informatie kun je vinden op onze website.
3 Comments
Steef-Jan Wiggers · 19 november 2012 at 11:07
Autonoom kunnen werken motiveert mensen. Op je eigen manier je werk kunnen indelen en uitvoeren geeft ernorm veel voldoening, plezier en energie. Dat is een van de verborgen drijfveren bij mensen (zie Daniel H. Pink Drive).
Allemaal winnaars als slimste bedrijf van Nederland « maand sociale innovatie · 28 november 2012 at 10:45
[…] Alle twaalf finalisten krijgen komend jaar extra aandacht als ambassadeur. De voorbije weken zijn ze al geadopteerd door enkele toonaangevende bloggers op het gebied van sociale innovatie en MKB, zoals Innovatief Organiseren, mede oprichter Durf te vragen Herman Dummer, innovatie-adviseur Caroline Rijnbeek, Bouwkennisblog, het nieuwe werken en publicist Glenn van der Burg. […]
Is dat nu wel zo slim? Jansen Venneboer : MKB Krachtcentrale · 29 mei 2014 at 00:42
[…] https://glennvanderburg.nl/2012/11/19/is-dat-nu-wel-zo-slim/ […]