Als je iets nieuws wil ondernemen, dan verzin je een idee en ga je vervolgens een plan maken hoe je dat idee kunt verwezenlijken. In dat plan beschrijf je de markt, concurrentie, klanten, resources die je nodig hebt, financiering en verwachte omzet. Kortom, als je een idee wil verwezenlijken, dan maak je een businessplan. Zo werkt het dan ook vaak binnen organisaties. Nieuwe ideeën worden gestimuleerd en als jouw idee bij de leiding in goede aarde valt is de genereuze reactie: “Schrijf maar een businesscase!”

Effectuation
Onderzoek onder “serial entrepreneurs” leidt tot een compleet andere aanpak. Niet het idee, maar de beschikbare middelen zijn het startpunt van het nieuwe product of het nieuwe bedrijf. Volgens dit “bird in the hand” principe van Effectuation hebben ondernemers een scherp beeld van hun beschikbare middelen door antwoord te geven op de vragen: Wat heb ik? Wie ken ik? Wat weet ik? Vanuit deze middelen creëren ondernemers vervolgens een scala aan ideeën die allen direct uitvoerbaar zijn aangezien zij zelf kunnen beschikken over de ingrediënten.

Koken uit voorraad
Vergelijk het met koken. Je hebt een idee wat je wil maken, zoekt een recept op en gaat vervolgens naar de groenteboer, supermarkt, slijterij en slager om de ingrediënten te kopen. En bij de slager blijkt dat de lamsbout niet verkrijgbaar is, waardoor je het recept niet kunt maken. Effectuation kun je vergelijken met koken vanuit je voorraadkast, koelkast en diepvries. Je bekijkt wat je allemaal in huis hebt en creëert een heerlijk maal met alles wat er al is.

Foto van een Freitag tasGratis materiaal
Een lichtend voorbeeld van het “Bird in the hand” principe is het hippe Zwitserse merk Freitag. De gebroeders Freitag waren fanatieke fietsers, die alles in Zurich op de fiets deden. Eigenlijk konden ze nergens een goede tas vinden waarin hun spullen goed droog bleven in de vaak regenachtige stad. Vanuit hun kamers keken ze elke dag uit op een drukke weg waarover veel vrachtwagens reden. Daardoor bedachten ze dat gebruikt vrachtwagenzeil bij uitstek een goed materiaal zou kunnen zijn voor een waterdichte tas die tegen een stootje kan. De vader van de broers was marketeer bij een groot bedrijf en hun moeder had een naaimachine en was daar handig mee. De rest is geschiedenis. De broers ontworpen en maakten de eerste tassen met de middelen, kennis en relaties die voor hen beschikbaar waren. Nu verkopen ze 200.000 unieke tassen gemaakt van gebruikt vrachtwagenzeil, autogordels en fiets binnenbanden per jaar en hangt hun tas in het Museum of Modern Art. Succesvolle ondernemen start dus niet bij het briljante idee, het spreekwoordelijke gat in de markt en zeker niet bij het minutieus uitgewerkte businessplan. Maar bij een goed inzicht van jouw beschikbare middelen en het creatief samenvoegen van deze middelen.

In de manier waarop wij met elkaar werken binnen organisaties gaan wij uit van een aantal overtuigingen die ondertussen achterhaald zijn. Organisatie principes die stammen uit de Romeinse tijd of het Industriële tijdperk. Principes die destijds innovatief waren, maar ondertussen letterlijk zo oud als de weg naar Rome. In 2014 ga ik een aantal van deze principes aanvechten en bewijzen dat het eigenlijk Mythes blijken te zijn! Want als de wereld verandert, moeten wij de manier waarop wij met elkaar werken in organisaties innoveren. Eindproduct van deze nieuwe zoektocht wordt een boek: Management Mythbuster, ontmaskert overtuigingen over management.

Heb jij een tip welke management mythe ontmaskerd moet worden? Laat dan een reactie achter op de site.


0 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *