Afgelopen week werkte ik met mijn companen aan de strategie van ons bedrijf People Power. Waarom we doen wat we doen is wel helder. De wereld verandert snel en ingrijpend, waardoor organisaties veel -ER moeten worden. ER? Ja, innovatievER, klantvriendelijkER, CreatievER, WendbaardER, zorgzaamER enz. En hoe krijg je dat voor elkaar, door het grote potentieel aan energie en talent bij mensen te bevrijden. Onze kroegsessie ging over de vraag, welke rol spelen wij daar dan in? In de afgelopen jaren hebben we een keur aan opdrachten voor mooie klanten gedaan, maar welke lijn zit daar nu in? Al pratende over alles wat we hebben gedaan, stelde Annette van Waning mij de vraag: Wat vind je van alles het leukst om te doen?
Tja, meestal is het in bijeenkomsten, workshops en lezingen juist mijn taak om die vraag te stellen. En het blijft toch altijd een lastige vraag, waar steeds weer net een ander antwoord op komt.
Marcus Buckingham schreef 10 jaar geleden het boek “Go Put Your Strengths to Work” waarmee hij een van de aanvoerders werd van de sterke punten benadering. De filosofie is eenvoudig uit te leggen als: ontdek je de dingen waar je je sterk bij voelt, ga die dingen meer doen en ga de dingen die ervoor zorgen dat je je zwak voelt minder doen. Klinkt eenvoudig, maar gezien de functie bouwwerken en het competentie management van de afgelopen decennia is het een doorbraak. Zo kun je ervoor zorgen dat mensen die enorm klantvriendelijk zijn van zichzelf, daar meer tijd aan kunnen besteden. Terwijl mensen die zich stek voelen bij innovatie, daar mee energie in stoppen. Zo maak je van een 7 een 9 op beide terreinen. In plaats van alle energie die je stopt in het opkrikken van een 4 naar een 6je.
Buckingham daagt ons wel uit om verder te gaan dan algemene kwaliteiten als teksten schrijven of bijeenkomsten begeleiden. Hij vraagt je om jouw sterke punten specifiek te maken door 4 vragen te beantwoorden: Is het belangrijk waarom ik deze activiteit doe? Is het belangrijk met wie ik deze activiteit doe? Is het belangrijk wanneer ik deze activiteit doe? Is het belangrijk wat deze activiteit precies is?
Terug naar de vraag van Annette aan mij: Wat vind je het leukst om te doen? Ik vind het bijzonder leuk als een klant een vraag stelt, waar ik een antwoord voor kan bedenken. Dus bijvoorbeeld: Ik heb een team dat hun manier van werken niet verbetert. Daar word ik blij van! Ik ga dan in gesprek met de opdrachtgever achterhalen hoe het team in elkaar zit, welk gedrag hij graag zou willen zien, wat er al geprobeerd is enz. Tijdens het vragen stellen ontstaat een beeld en een eerste idee van een oplossing. Dan ga ik LEGOen. Alle kennis, ervaring, werkvormen, verhalen, praktijkvoorbeeld, mensen in mijn netwerk, zijn LEGO blokjes waarmee ik oneindig veel oplossingen kan bouwen. En ik ga dan op zoek naar die oplossing die past bij deze klant en deze vraag.
O, zeiden mijn fijne companen, je bent dus een soort ontwerper? En daar was het prachtige inzicht van dit gesprek. Een woord dat past bij wat ik doe en bij wie ik ben. Een woord waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn. Omdat mijn beeld van een ontwerper heel anders is. Dan denk ik aan Marcel Wanders of Phillippe Starck die prachtige stoelen, kandelaars en andere gebruiksartikelen maken. Maar het past me wel. Ontwerper van bijeenkomsten. Want als ik dat doe dan voel ik me sterk. Wanneer voel jij je sterk? Laat de vraag je weer eens stellen door iemand die je vertrouwt.
0 Comments