3 Blikken tomaten, een paar bollen mozzarella, twee aubergines, een stuk of wat courgettes, een flink stuk Parmezaanse kaas. In ons vakantiehuis in Italie wordt de inventaris opgemaakt. Het is de een na laatste dag en boodschappen doen met de gedachte: “Het gaat toch wel op.” geldt niet meer. Alles wat er aan het einde overblijft moet mee naar Nederland of de Kliko in. En dat laatste dat kan natuurlijk niet. Dus is het tijd voor creativiteit. Niet van het soort ik heb een goed plan, maar van het soort creëren uit voorraad. We kunnen nog wel een paar dingen halen bij de plaatselijke Conad Supermercato. Dus van de blikken tomaten, mozzarella en aubergines maken we een Parmegianno Melanzane. Een soort lasagna met aubergine in plaats van lasagnavellen. De courgettes vormen de basis van een lekkere salade. En van de overgebleven koekjes, ijs en het fruit maken we een geweldig dessert. Creëren met wat er is met een aantal grote voordelen: weinig kosten voor nieuwe boodschappen, geen afval en met de aanwezige ingrediënten kunnen de “chefs” van dienst reeds beginnen aan de mis-en-place. Tijdswinst dus.

Dit creëren uit voorraad heeft ook een zakelijke evenknie. Het komt uit de ondernemersprincipes van Effectuation en heet het “Bird in the hand” principe. Je brengt in kaart Wat je kunt als persoon, Wie je kent om je heen en Wat je hebt aan middelen. Voorwaarde voor al die elementen is dat jij er de beschikking over kan hebben. Dus niet een vaag LinkedIn contact, waarbij de kans bijzonder klein is dat zij jou kan helpen. Maar wel bevriende klanten of een oud-collega die jou vast een dienst wil bewijzen. Het antwoord op deze drie vragen is jouw voorraad: Wie ken je? Wat heb je? En wat kun je? Met deze ingrediënten kun je oneindig veel variaties maken om tot een business idee of oplossing voor een probleem te komen.

Een voorbeeld: Bijna vijf jaar geleden ontwikkelde ik een trainingsprogramma over duurzame inzetbaarheid voor een aantal grote organisaties. Voor deze training wilde de deelnemers graag een grootse en meeslepende afsluiting. Mijn ingredienten: Ik kan een workshop ontwikkelen en begeleiden. Ik heb deelnemers en een budget. En destijds was ik net in contact gekomen met Lars Schotanus en Ron Lemmens van New Business Radio (nu mijn collega’s). Dus ik voegde mijn skills, mijn middelen en een studio plus zender bij elkaar. En zo ontstond de Radioworkshop, waarin deelnemers zelf een eigen radioprogramma vormgeven en presenteren. Ondertussen staat de teller op zo’n 40 radioworkshops sindsdien en daaruit is onlangs de Podcastworkshop ontstaan die we vanaf september maandelijks geven (inschrijven kan dus nog).

Bij creativiteit of innovatie ontstaat het beeld van een ietwat verwarde wetenschapper, nerdy programmeur of te hippe start-up heldin. Terwijl de meeste creatie ontstaat uit het anders samenstellen van wat er al is. En iedereen kan dagelijks oefenen. Doe je keukenkastjes en de koelkast open. Kijk wat er staat en maak het lekkerste diner ooit.


0 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *