Op maandag ben ik altijd in Hilversum op het Mediapark, want ’s middags presenteer ik dit programma People Power. En vooraf praat ik bij met mijn collega’s van De Radiofabriek over de mooie podcasts die we maken voor organisaties, over de nieuwe programma’s die we ontwikkelen, de workshops die we geven. Elke maandag sta ik weer voor de mobiliteitsvraag: Hoe ga ik naar mijn werk?
Het mediapark is uitstekend bereikbaar met de trein, het heeft zelfs een eigen station. De reis naar station Hilversum Mediapark gaat voor mij over een aantal schijven. Eerst vanuit Wageningen naar station Ede-Wageningen. Dat overigens in Ede ligt en 10 kilometer van Wageningen. Ga ik met auto naar het station, met de fiets of met de bus? Daarna pak ik de trein naar Utrecht en volgens de trein naar Hilversum Mediapark. Klein stukje lopen en dan ben ik er. Maar ’s avonds rijdt de trein terug nog maar 1x per half uur. En aangezien ik meestal redelijk laat naar Hilversum ga en ook weer laat terug kan ik ook met mijn elektrische auto. Allemaal overwegingen over mijn mobiliteit op de maandag. De meest gestructureerde dag van de week, want de overige dagen spelen zich thuis, bij klanten, op eventlocaties e.d. af.
Al mijn mobiliteits keuzes blijken regelmatig aanpassing nodig te hebben, doordat er een trein niet rijdt, of doordat de regen ervoor zorgt dat die 10 minuten wandelen toch wel erg lang en dus nat zijn. Mijn fysieke mobiliteit is dus afhankelijk van reisdoel, maar ook de omstandigheden van de reis zelf.
Hoe zit dat met de mobiliteit in het werk? Hoe komen jouw collega’s van het ene werk naar het andere? Hoe doen ze dat binnen de grenzen van de organisaties en hoe gaat het als ze de grens over moeten? Een reisdoel is ook dan zeer belangrijk, want waarom zou je anders bewegen?
De arbeidsmarkt zowel in- als extern bepaalt voor een groot deel het mogelijk reisdoel. En laten we wel zijn, die arbeidsmarkt is verre van transparant. In een andere sector spreken ze een andere taal. Jouw kwaliteiten noemen ze daar heel anders. Sterker nog ze snappen daar niet eens dat jij interessant voor ze kan zijn. En zelfs intern blijven veel managers toch zoeken naar iemand die morgen kan leveren en die eigenlijk geen aandacht en begeleiding nodig heeft. Ze zijn al zo druk.
Zelfs als je reisdoel, jouw volgende werk duidelijk is, dan is de weg daar naartoe erg onduidelijk. In de wereld van werk is er geen Google Maps, TomTom of reisplanner van de NS die je snel alle opties voorlegt en je realtime op de hoogte houdt van je voortgang en de mogelijke obstakels onderweg. Het investeren in een opleiding, opdoen van ervaring in vrijwilligerswerk en meeloopstages geven geen garantie van op tijd aankomen op de gewenste plek.
Het reizen door je carrière is een onzekere reis. Een ontdekkingstocht, waarbij je onderweg onverwachte reisgenoten en mooie tussenstops tegen kan komen. De uitdaging voor leidinggevenden en HR professionals ligt in het zorgen voor veiligheid en zekerheid dat je altijd thuis terug kan komen na een mislukte reis of dat je zeker op je bestemming aankomt. Alleen dan nemen jouw collega’s de moeite om hun tas te pakken met een boterham en een krantje voor onderweg en op reis te gaan.
0 Comments