Met het creëren van een krachtige organisatievisie of ambitie sla je direct twee vliegen in 1 klap. Enerzijds zorg je voor een richting voor jouw collega’s, die helderheid voor hen schept over het nut van de organisatie. Anderzijds zorgt het proces om die visie of ambitie te creëren ervoor, dat collega’s betrokken, aangehaakt zijn en eigenaarschap voelen voor de richting van de organisatie. Het schrijven van de visie met een te kleine groep mensen uit het management van het bedrijf of nog erger vanuit de afdeling strategie, is een veel voorkomende fout. Daarna wordt dan gezocht naar draagvlak, waarvan iedereen dan verbaasd is dat het niet wordt gevonden. Draagvlak zoek je niet, draagvlak krijg je als collega’s betrokken worden bij het ontwikkelingsproces. De verandering start dus niet als het beleidsplan geïmplementeerd wordt, maar reeds bij het bedenken ervan.

Hierbij wat hulpmiddelen, leesvoer en inspiratie voor het creëren van het proces dat leidt tot een krachtige visie, missie, purpose, ambitie of waarom. Mocht je hulp kunnen gebruiken bij het proces, neem dan contact met mij op voor het bedenken en begeleiden van het veranderproces.

Waarom een krachtige visie?
Onderzoek van Deloitte toont aan dat bedrijven met een sterk gevoel van Purpose beter presteert.

Ondertussen wereldberoemde TED Talk van Simon Sinek: Start with WHY

Omdat de Managementgoeroes het zeggen:
Leiderschap bij verandering – John Kotter
Steven Covey – 7 eigenschappen van effectief leiderschap
Peter Senge – De vijfde discipline
Switch – Chip + Dan Heath

Hoe creëer je een krachtige visie?
Ik werk altijd graag met minimaal de volgende ingrediënten. Let op: het is dus veel ingewikkelder dan alleen deze drie ingrediënten! Enige tijd geleden schreef ik een blog over draagvlakcreatie onder de titel: Geen draagvlak, maar draagkracht

Maak het persoonlijk– vraag een grote groep collega’s dwars door de organisatie heen om met elkaar in gesprek te gaan over de toekomst van het bedrijf. Hierdoor geef je ruimte aan de diversiteit aan inzichten en laat je collega’s ook van elkaar horen dat er verschillende inzichten zijn. De interviewvorm kun je uitstekend inzetten om ervoor te zorgen dat mensen naar elkaar gaan luisteren in plaats van meningen uit te wisselen. De opdrachtkaart die helpt bij het gesprek (over in dit geval duurzaamheid) kun je hier opdrachtkaart Ik en MVO

Zorg voor urgentie – Je kunt met elkaar redelijk snel een beeld vormen van de ontwikkelingen in de wereld om ons heen die invloed uitoefenen en impact hebben op jouw organisatie. Ik gebruik daar de werkvorm voor waarin een groep mensen samen een mindmap maakt van hun visie op de wereld om ons heen.

Zoek naar wat er echt toe doet – De purpose van je organisatie moet aan iedereen uit te leggen zijn en heeft de meeste kracht als het invloed heeft op basale waarden als schoonheid, liefde, geluk, gezondheid, rechtvaardigheid, ontwikkeling e.d. Deze zoektocht is cruciaal maar lastig. Om een vliegende start te maken gebruik ik de vijf sterke vragen uit het volgende TED filmpje. Deze vragen vind je ook op het werkblad, dat je Vind jouw purpose – opdrachtkaart kunt downloaden. Je kunt het werkblad goed gebruiken in een workshop.

0 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *